4 tips då du väljer namn på ditt startup


1. Använd tvåordsformeln...

Grymma exempel är MailChimp, YouTube, PayPal. Man tar ett ord som är logiskt kopplat till produkten och slår ihop det med ett annat ord som väcker den rätta känslan (Pay + Pal = PayPal). StartupEvents och Hamburger.com är dåliga namn för de har enbart den logiskt beskrivande komponenten och det finns inte utrymme för människor att själva fylla i en mening. Hur många företag med generiskt beskrivande namn i stil med allmovies.com, Buywithme.com känner du till som är starka varumärken?

 

2. ...eller skapa ett eget ord

Har ditt namn potential att bli ett verb (Google, Excitera =), substantiv (Doodle) eller adjektiv (Bit.ly)?

 

3. Stick ut

Idag är det svårt att hitta en ledig .com-domän. Samtidigt kan det vara en fördel att välja ett namn som låter annorlunda. Flickr gjorde denna trend populär. Så om du idag vill sälja deodorant på nätet kanske inte rdeo är ett så dåligt namn. Eller varför inte göra som Yahoo! och stoppa in ett  tecken som inte är en bokstav.

 

4. Välj ett namn som kommer först

Jeff Bezos lär ha valt namnet Amazon bara för att hamna först i alla sammanhang där företag listas i alfabetisk ordning. Vassast är söktjänsten Aardvark kan man kanske tro, men vi har även företag som 37signals.

 

/Shahan Lilja, Projektledare Excitera Mobile Cup


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0